فیلتر سپراتور پمپ وکیوم

ایجاد خلا یکی از مراحل کلیدی در فرآیندهای صنعتی و آزمایشگاهی به شمار می آید. یکی از رایج ترین پمپ وکیوم نوع روغنی آن است. پمپ وکیوم روغنی در صنایع برای ایجاد خلاء  بسیار استفاده می شود. طول عمر این نوع پمپ ها وابسته به استفاده از فیتر سپراتور پمپ وکیوم است. وظیفه ای ن فیلتر جداسازی ذرات روغن از جریان هوای خروجی است.

فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی چیست؟

فیلتر سپراتور (Exhaust Filter) یکی از قطعات مهم پمپ وکیوم است که وظیفه آن جداسازی ذرات روغن از هوا می‌باشد. این فیلتر در بخش خروجی پمپ وکیوم قرار دارد و با جدا کردن ذرات ریز روغن از مخلوط هوا و روغن یا آب و روغن، مانع از ورود آن‌ها به محیط می‌شود. علاوه بر این، جلوگیری از بازگشت روغن به داخل پمپ از کاهش راندمان، افزایش اصطکاک و در نهایت آسیب‌دیدگی پمپ پیشگیری می‌کند.

 

اجزای اصلی فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی

فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی از چند بخش کلیدی تشکیل شده است که هر کدام نقش مهمی در عملکرد صحیح آن دارند:

  • صفحه نگهدارنده المنت فیلتر: این قطعه وظیفه دارد از تغییر شکل المنت و نمد صنعتی در برابر فشار جلوگیری کند. همچنین با توزیع یکنواخت جریان هوا و روغن در داخل فیلتر سپراتور، راندمان جداسازی را بهبود می‌بخشد.
  • درپوش ورودی و خروجی: این قسمت برای اتصال فیلتر به پمپ وکیوم استفاده می‌شود و معمولاً از استیل ضدزنگ، آلومینیوم یا پلی‌آمین (تفلون) مقاوم ساخته می‌شود. درپوش‌ها دارای اتصالات استاندارد بوده و امکان نصب و جداسازی آسان فیلتر را فراهم می‌کنند.
  • بدنه فیلتر: بدنه استوانه‌ای شکل فیلتر از جنس موادی مقاوم در برابر خوردگی مانند استیل، فولاد زنگ‌نزن یا پلی‌استر ساخته می‌شود. این بخش وظیفه نگهداری سایر اجزا و ایجاد یک محفظه بسته برای فرآیند جداسازی را بر عهده دارد.
  • المنت داخلی: برخی فیلترها دارای المنت‌هایی مانند صفحات موج‌دار یا مشبک هستند. این المنت‌ها سطح تماس جریان هوا با فیلتر را افزایش داده و در نتیجه راندمان جداسازی ذرات روغن از هوا را بهبود می‌بخشند.
  • نمد صنعتی: لایه‌های نمدی از جنس میکروفایبرگلاس یا پارچه سیلیکونی ساخته می‌شوند. طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که اجازه عبور به مولکول‌های هوا را می‌دهند، اما مانع عبور مولکول‌های روغن می‌شوند. وجود این لایه‌ها سطح تماس وسیعی ایجاد کرده و به جداسازی موثر هوا از روغن، آب و ذرات آلودگی کمک می‌کند.
  •  

نحوه عملکرد فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی

در هنگام کار کردن پمپ وکیوم روغنی، هوا و روغن  به طور همزمان با یکدیگر ترکیب  شده و از پمپ خارج می شوند. این ترکیب شامل ذرات بسیار ریزی است که  بعد از مخلوظ شدن هوا و روغن وارد فیلتر سپراتور م شوند. کار فیلتر سپراتور جذب کردن کردن ذرات روغن و اجازه  دادن عبور هوا است. هوای تمیزی  که از این فیلتر عبور می کند فاقد ذرات روغن بوده و از پمپ به محیط خارج تخلیه می شود.

مکانیزم جداسازی در فیلتر سپراتور معمولاً از طریق نیروی گریز از مرکز یا جذب سطحی انجام می‌شود. در نوعی از فیلترها، مخلوط هوا و روغن با سرعت بالا وارد یک محفظه چرخان می‌شود؛ در این شرایط ذرات سنگین‌تر روغن تحت تأثیر نیروی گریز از مرکز به دیواره محفظه برخورد کرده و از جریان هوا جدا می‌شوند. در نوع دیگر، جداسازی بر اساس جذب سطحی صورت می‌گیرد؛ به این شکل که ذرات روغن به سطح الیاف فیلتر می‌چسبند و از جریان هوا حذف می‌گردند.

 

تعویض فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی

پس از مدتی استفاده، فیلتر به‌تدریج کارایی خود را از دست داده و دچار گرفتگی می‌شود. تعویض به‌موقع فیلتر نه تنها از خرابی فیلتر و بروز مشکلات جدی در پمپ وکیوم جلوگیری می‌کند، بلکه مانع تحمیل هزینه‌های سنگین تعمیرات شده و از کاهش راندمان دستگاه نیز پیشگیری می‌نماید.

 

علائم خرابی فیلتر سپراتور پمپ وکیوم روغنی

نصب غیر استاندارد ، استفاده بلند مدت ، جمع شدن ذرات روغن و آلودگی روغن از دلایل خراب شدن فیلتر سپراتور است.

در این جا علائمی که باعث خراب شدن این فیلتر می شوند را ذکر کرده ایم.

 

علائم ظاهری

  • نشتی روغن:  در صورت آسیب‌دیدگی فیلتر، احتمال نشت روغن از اطراف آن وجود دارد که علاوه بر ایجاد آلودگی، می‌تواند عملکرد پمپ وکیوم را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
  • تغییر رنگ فیلتر: تیره شدن رنگ فیلتر سپراتور نشان دهنده تجمع ذرات روغن و آلودگی در آن است.
  • بوی سوختگی: در صورتی که فیلتر بیش از حد داغ شود یا  کامل مسدود شود  ممکن است بوی سوختگی احساس شود.

 

علائم عملکردی

  • صدای غیرعادی: شنیدن صداهای غیرعادی از پمپ
  • افزایش دمای پمپ: مسدود شدن فیلتر سپراتور باعث افزایش دمای پمپ  و هم چنین آسیب زدن به  سایر اجزا شود.
  • کاهش راندمان : در صورتی که جریان هوا کاهش یابد بازدهی پمپ نیز کاهش می یابد. پیشنهاد میشود حتما از فیلتر سپراتور با کیفیت استفاده کنید تا بازدهی پمپ وکیوم تان افزایش یابد.
  • افزایش مصرف انرژی: یکی از دلایل افزایش مصرف انرژی کاهش بازدهی پمپ و مسدود شدن روزنه های الکتروموتوراست.

دود کردن پمپ: در صورتی که فیلتر به طور کامل مسدود شود، جریان هوا مختل شده و پمپ وکیوم به حالت غیرعادی کار می‌کند که می‌تواند منجر به دود کردن آن شود.

جمع بندی

فیلتر سپراتور (Exhaust Filter) یکی از قطعات کلیدی و ضروری در پمپ وکیوم روغنی است که نقش مهمی در حفاظت از پمپ، افزایش راندمان کاری، بهبود کیفیت خلأ و همچنین جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها در محیط ایفا می‌کند. این فیلترها در صنایع متعددی از جمله پتروشیمی، داروسازی، صنایع غذایی و الکترونیک کاربرد گسترده‌ای دارند و تعویض به‌موقع آن‌ها تضمین‌کننده عملکرد پایدار و طول عمر بیشتر پمپ وکیوم خواهد بود.

 

سوالات متداول

عمر مفید فیلتر سپراتور  چقدر است؟

معمولا بین 1000 تا 4000 ساعت است . عمر مفید فیلتر به کیفیت و متریال  آن بستگی دارد.

اگر فیلتر سپراتور اصلی یا قطعه مناسب برای تعویض در دسترس نباشد، چه باید کرد؟

در چنین شرایطی می‌توانید فیلتر سپراتور را به‌ طور موقت با گازوئیل شستشو دهید. این کار باعث بهبود نسبی عملکرد فیلتر برای مدت کوتاه می‌شود. توجه داشته باشید که این راهکار موقتی است و جایگزین تعویض فیلتر اصلی نیست. در صورت عدم تعویض به‌موقع، احتمال آسیب به پمپ وکیوم، کاهش کیفیت وکیوم و آمپر کشیدن الکتروموتور وجود دارد.